Naar de hoofdinhoud

Aanbevelingen voor inclusieve speeltuinen

A Scoping Review of Evidence-Informed Recommendations for Designing Inclusive Playgrounds

Wetenschappelijke publicatie

Hoe ontwerp je een speeltuin zo dat kinderen met een handicap er ook kunnen spelen? Dit artikel in Frontiers in Rehabilitation Sciences maakt een inventarisatie van adviezen die zich in de praktijk hebben bewezen.

De onderzoekers kijken niet alleen naar het technische ontwerp van de speeltuin, maar ook naar sociale aspecten zoals de rol van toezicht en begeleiding.

Vind meer informatie over samenspelen in onze bieb

School en vriendschappen

Wetenschappelijke publicatie

Onderzoek naar vriendschappen en eenzaamheid bij kinderen in het speciaal onderwijs. ‘School gaat …

2018 MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid, de Patiëntenfederatie Nederland en Ieder(in) i.s.m. Radboud Universiteit Nijmegen
Lees meer

Speelontwikkeling bij kinderen met beperkingen

Wetenschappelijke publicatie

Definitie van spel, definitie van beperkingen. Modellen over spelontwikkeling bij kinderen met …

2017 LUDI-network
Lees meer

Gezond spelen, beter omgaan met ziekte

Wetenschappelijke publicatie

Over klinisch, fundamenteel en toegepast onderzoek naar spelen als essentieel onderdeel voor gezond …

2018 Universiteit Utrecht en UMC Utrecht, Neuroscience & Biobehavioral Reviews
Lees meer